Tuesday, September 3, 2013

Jangan Gadoh...Tetapi mari Kita Makan..Makan Gado-gado....

                                                                         
                                                                      Gado-Gado


Salam pembaca Budiman...

Hari ini Saya layan selera saya pula, dengan memasak Kuah Kacang... Kuah Kacang boleh dimakan dengan Satay atau Gado-gado...

Gado-Gado saya semua nya sayuran dan Nasi Impit serta telor rebus...

Tidak terlalu pedas kerana anak-anak tidak tahan pedas..

Tetapi rasanya Manis, Masam dan pedas...

dibawah ini saya sertakan resipi nya..

Oh..ya saya hampir lupa... kalau untk gado-gado, sewaktu saya memanaskan kuah nya saya campakkan satu atau dua helai daun cukur yang saya sudah hiris halus-halus sangat.... Sedap bau dan wangi..Selera memakan pun naik.....

Hehehe....

 

 

 

Kuah kacang

------------

1/2 kilo kacang tanah digoreng dgn minyak dan dikisar halus..

20 batang chilikering* rebus dan toskan (Nakpedas tambah lagi)

4 biji bawang besar*

4 biji Bawangputih*

halia sedikit*

lengkuas sedikit*

3 batang serai *

Kunyit basah sedikit*

belachan sedikit*

Air Asam jawa

Air daging satu cawan

Airputih 2 mangkuk

garam dan gula secukup nya

cara-caranya:

Panaskan Minyak dan tumis bahan* sampai naik wangi dan masak.

Masukkan airputih dan air daging kedlm nya dan kecilkan api biar sampai ia mendidih...

Masukkan kacang dan air asam bersama. kacau sampai rata...

Lalu masukkan Garam dan gula kacau lagi dan kecilkan api biarkan sampai kacangnya kemabng dan kuah nya agak sedikit pekat..

Rasa apa yg kurang.. Rasa mestilah Manis, masam dan pedas...

Sekian



P/S: ada belen biarkan sejuk betul simpan dalam freezer ia boleh tahan selama 3 bulan..

No comments: