Wednesday, September 4, 2013

Hari ini Macam-macam ada....

Salam Pelawat serta pembaca Budiman....
Sudah makan..?? Atau lagi Diet..??? Saya hari ini makan nasi impit aje, kecil molek aje Nasi Impit nya, dari jenama NONA...
Saya tak beli tapi ada yang sudi sedekah dekat saya.... Saya ambillah dengan lapang kan tangan dan lapangkan hati... Syukur ada yang nak sedekah pada saya... :-)

Balik pada tajuk asal..  Hari ini saya masak dua menu..(Penat tauuu..!) Menu pertama menggunakan Ayam....
Siapa tak suka Ayam jgn tengok atau Baca...Hehehehe....!

                                                               Ayam Masak Lemak Pedas


Nama Lauk ini aja Saya dah tahu mesti ada yang akan sebut, biasa-biasa aje dan mudah sangat atau dah selalu Nampak... Betullah itu dan saya tidak menafikan nya.. Tetapi Lauk ini kegemaran anak-anak saya... nak buat macam mana..??  Mereka tak jelak tau... Baik saya masak daging mahupun ikan..Gerek nya mereka makan... Mak depan mata pun mereka tak perasaan..Haiz Anak...! Selalu nya saya ada tambahkan kentang, Kenatng nya saya goring garing dahulu baru terakhir saya masukkan kedalam lauk ini... Hari ini NO Kentang..!

Saya juga ada sertakan resipi nya...Kalau sudi cubalah... mana yang Awak-awak suka nak ubah silakan, Saya no Hal nya.... :-)

Ayam masak Lemak Pedas

Bahan-bahannya:-

Ayam seekor (bersihkan dan potong ikut suka anda)

20 batang chillikering dipotong dan direbus.* (Nak pedas tambah lagi)

2 Biji Bawang besar*

5 Biji BawangPutih*

sedikit halia*

2 batang serai - Dititik

Sedikit kunyitbasah*

Sedikit Belachan*

1/2sudumakan Ketumbar/Jintankasar/Halus (disangar)*

Sehelai Daun Kunyit(potong3)

250ml Santan HengGuan( kalau takde kara atau yg sewaktu dgn nya)

1 keping asam keping

Minyak. Garam secukup nya (maaF saya tak gunakan gula atau AJINOMOTO)

CARA-CARANya:

Panaskan Kuali, masukkan serai dgn bahan kisar, tumis sampai naik wangi.

Masukkan ayam apabila sudah rempah sudah matang.Masukkan Daun kunyit. Balik-balikan dalam 3 saat, Api kecil. Masukkan 1 mangkuk airpaip dahulu. Baru api disederhanakan.

Apabila kuah nya sudah mendidih, Masukkan asam keping, dikuti garam. Kacau lagi..

Bila ayam dah 3 suku masak, baru masukkan Santan, kacau aje sampai semua sebati dan ayam masak...

Bila dah cukup rasa, matikan api nya...

P/s:  Saya suka menggunakan satu Daun aje... dan daun kunyit itu dari kebun saya tau...Jimat saya kan. Betulkan...:-D

                                                                Lauk Daging Rawon

Menu Lauk kedua saya masak.... Saya suka masamnya, Bau buah Keluak Nya, dan wanginya bahan yg ditumis..... Tetapi ini rempah segera, Saya terasa nak mencuba nya apabila melihat kenkawan saya masak... Sedap bagi selera saya... tetapi tak banyak hasil nya setakat semangkuk aje... Dan saya tambahkan kacangpanjang serta suon. Daging Tetelan lembu itu setakat menjadi stok nya,  Anak-anak tak makan begitu juga dgn saya..huhuhu...!

Kita dah sampai penghujung entri... Esok Kita jumpa lagi..Saya nak tgk Brownies saya dulu...Byeeee...!
                                                         

No comments: