Tuesday, September 10, 2013

Ayam Pie...

Ayam Pie...

Ayam Pie, memang kesukaan Anak Sulong ku..sudah berapakali dia minta ku buat, cuma Ku sahaja yg elak dan mengelak... Dahulu ku suka buat dgn resipi Chef Wan.. dan memang  sedap...

Ini kali ku buat Ayam Pie..
ku mulakan menyiapkan intinya, Crème Spicy Chicken, resipi olahan ku... Anak bujang ku yg makan berkata pedas nya terasa... Ku berkata " Inilah East bertemu West.."
Dia sempat berkata, Kedai Primanya tak sedap lah..Mamabuat sedap..." isk isk..anak bertuah ini, Mama bukan Baker tau...
Campak-campak nya resipi lah... :-D

Bahan-bahan yang saya gunakan ialah:

Tepung Gandum  (saya agak-agak aje) (saya gunakan dalam 3 mangkuk
Mentega satu buku
2 biji telor
garam sedikit

Cara-caranya:

Saya ramas Garam,Tepung dgn butter sampai jadi serbuk roti dan masukkan telor, uli sampai sebati dan jadi dough.
Bungkus dgn plastic simpan utk 1/2 jam atau sampai dah siap nak gunakan..
Bila dah siap nak gunakan, cetak dan masukkan kedalam acuan Tart dan rapi kan  lalu masukkan inti dan tutup atas nya dgn sekeping adunan nie dan sapukan telor diatas nya dan bakar suhu 200 utk 10 minit atau sampai masak..Ikut ketuhar masing-masing...

                                                                         Ayam Pie

Resipi ini saya buat atas cubaan sendiri, kalau ada yg nak tambah, dipersilakan...

No comments: