Thursday, June 13, 2013

Pilihan ku.....PISANG.. :-)

Apam Pisang
 
 Minggu ini bagi saya Minggu Pisang....
Ketahuilah dari pisanglah kita boleh membuat berapa anika kuih muih untuk minum petang dan juga sarapan pagi. Mula-mula ialah Lebat Pisang...
Oh...tidak dapat ku bayangkan bertapa sedap nya lebat pisang ini, patutlah  Orang itu berkata kepada ku, "I suka sangat Lebat Pisang..."
Bila ku dah buat dan merasanya amatlah sedap... MashaaAllah.. !!
 
 
 
Lebat Pisang
 
Ini adalah Isinya.. Saya meletakkan sesenduk kedalam nya.. Kira nya sesuailah, sekali bila dah bungkus, Gemuknya...Hahahahahaha...Cikgu saya pun ketawakan saya, Awak-awak mestilah faham pertamakali saya membuat kuih ini...
 
 
Lihatlah setelah saya bungkus, besar juga jadinya...kuih ini setelah saya lipat dan beratur hendak di kukus...
 
 
Setelah dikukus dan disejukkan, Beginilah rupanya...
Chantik teksturnya dan Warna nya, Kelembutan nya jangan cakap, kalah dengan diluar penjaja jual...
Oh..dibelakang itu Saya buat Kuih Jemput-jemput pisang...
Inilah minum petang Saya dan Anak-anak saya..Semua beri Cap Jempulan...! Alhamdulilah Syukur...
 
 
 Pada keesokkan nya,Saya buat kuih  Apam Pisang... Maaflah,
 Saya lupa nak beli kelapa. tetapi anak-anak saya suka makan kuih ini dengan Teh-O dan Milo panas,  Saya pula suka makan begitu tanpa kelapa parut, tetapi kalau ada kelapa parut lagi sedap....!
Dibelakang itu adalan belen semlm nya adunan jemput pisang, jadi saya goring lagi sekali nya adunan dan kira dua macam kuih untuk minum petang kami....

Saya dan Keluarga mahu mengucapkan Terimakasih Kepada Guru yang mengajar saya tentang Membuat Kuih lama-lama ini.. Semuga Allah Membalas budi baik Anda...

No comments: