Tuesday, June 4, 2013

Nastar atau Kuih Tart

Itulah tajuk nya, Nastar atau Kuih Tart....

Hari ini terlebih rajin, bukan apa nya inti nenas ada, dan tekak pula terasa nak makan tapi tak mau sepit nya. Kira Malas lah nie...
Bila ada misi, semua kerja lain di dahulukan, lelagi Che'Fan kata toksah masak nie hari...Yahuuuuuu...!!!!

Nastar adalah panggil Orang Indonesia, manakala  di Singapura dan Malaysia memanggil nya Kuih Tart.... Saya memang mengakui tak cekap dalam buat Kuih ini, Al-Maklum bukan setiap bulan saya buat tau.... Saya mulakan dengan ayat "Bismillah dan..process nya pun berjalan dengan lancer walaupun hati......Dag Dig Dug....!!!

                                                                      Inti Nenas

Saya mulakan inti nenas yg saya gentel dahulu.... sudah cukup dengan apa yg saya nak, saya letak ketepi.... Kemudian.....


Adunan nya saya bulat-bulatkan dan masukkan inti serta bulatkan lagi...... Nampakkan gedek kan, Saya bukan nya tau seni, janji saya dapat bentukkan dan cepat habis.... Tersusun seolah menanti saya make-upkan dengan Blush telor, sementara itu Oven dah panas...

                                                                 Nastar/Kuih Tart ku

Inilah dia kuih Tart atau Nastar yang siap saya susun dalam balang botol, Ia menjadi kudapan utk Che'Fan dan Junior-junior nya makan....

Saya mendapat 80 biji dan ia sudah cukup untuk Keluarga saya....Resipi siapa...Encik Googgle nya,saya campur dan tolak serta  bandingkan....Apapun rasanya ia masuk mulut lembut dan suka kelembutan dan kemanisan Nenas.... Salah satu Kuih yang saya akan buat utk Lebaran nanti... InshaaAllah..

Bahan-Bahannya:

350gm Tepung (suka hati awak ia nak gunakan Tepung apa)
70 gm Tepung Jagung
250 gm Mentega ( saya gunakan mentega jenama ANCHOR salted)
3 biji telor- dikocok sedikit
1 suduteh Vanilla essen
2 sudu makan Susu manis
70 gm Gula halus (Optional)

1) Pukul Mentega dan gula sampai sebati, slow speed.
2) Masukkan telor, essen serta susu kedalamnya, Gaul sampai rata.
3) Masukkan kedua mcam Tepung dan uli sampai sebati dan boleh dicetak atau dibentuk...setelah dibentuk sapukan kuning telor diatas nya...
4) Bakar pada suhu 180'Celcius atau mengikut Oven masing-masing....

Intinya:

Inti nenas sebuku
1 sudumakan mentega..


1 buku nenas yg dah siap masak,ada dijual dikedai bahan-bahan kek. masukkan sedikit mentega kedalam nya dan gentellah bulat-bulat secukup nya...


Selamat Mencuba....

No comments: