Wednesday, June 19, 2013

Hijau itu menarik....

 
                                                                                     Kuih Koci Berkuah

Kuih Koci berkuah Panggilan Orang Singapura.. Badak berendam adalah panggilan Orang Malaysia manakala Puteri mandi adalah panggilan orang Indonesia...

Bermacam nama dan kuih nya sama serta serupa... Gambar diatas adalah gambar pertamakali saya buat kuih ini, besar-besar dan gedik...Hahahaha....Tetapi saya tetap berusaha untuk buat kali kedua diatas perminntaan Anak Bongsu saya yang memanggil kuih bulat macam guli...Hehehehe....


Setelah buat dua kali, Walla....Berjaya dari segi membulatkan nya, hehehe dah tak besar dan gedik lagi... Inikalilah saya dapat 25 biji... Alhamdulilah

 
Saya suka kulit nya yang kenyal mcam dodol serta enak Isi kelapanya yg manis dan kuah nya santan dan pekat.  Saya buat minum petang dan belen nya saya buat sarapan pagi, Alhamdulilah dan syukur kerana Saya dapat buat kuih ini secara tidak anak-anak dan Che'Fan kata sedap, dan kegemaran Saya sekeluarga..
 
 

Monday, June 17, 2013

Pisang juga dihati Nya...

                                                                        PeanutButter & Banana Muffins

Bila Hafiz diberi pilihan untuk Baking, dia masih pilih Muffins. Tetapi inikalilah Muffin semua dari barang didapur. Ku hanya sediakan Pisang sahaja... Hafiz berkata dia nak buat Muffin yang menggunakan Peanutbutter dan Pisang. Jadi Ku langsung membuka buku Al-kisah Muffin didalam simpanan ku...

Kelembutan dan Gebunya, serta manis yang sederhana amat menepati selera kami... Hafiz dengan kesungguhan nya tanpa bantuan ku, Ku pula duduk satu sudut sementara semua bahan dari tepung dia timbang sendiri...Terharu ku dengan focus di beri oleh Hafiz...

PeanutButter & Banana Muffins

Bahan-Bahannya:

230gm Tepung gandum

100gm nestum

50gm Brown sugar

1 sudumkn Baking Powder

1/2 suduteh garam

100gm crunchy peanutbutter (saya tambah 50 gm )

225ml susu segar

1 sudumkn Maple syrup

1 biji telor

2 biji pisang (dilecek)

1 suduteh serbuk kayu manis..

* 2sudumakan brown sugar dicampur dgn sedikit serbuk kayu manis, campurkan sampai rata lalu di taburkan diatas Muffin sebelum masuk Oven....

Cara-caranya:-

Masukkan bahan yang kering kedalam bekas besar, kacau sampai sebati.Dalam jug yang lain, susu segar, telor dikocok sampai sebati dan masukkan Peanutbutter, maple syrup dan pisang , lalu kacau lagi sampai sebati.

masukkan bahan basah kedalam bahan kering dan kacau bahan-bahan ini sampai sebati dan rata.

Susun acuan-cuan Muffin didalm dulang dan scoop 3/4 kedlm mangkuk nya,
 Sementara itu taburkan brown sugar dgn Serbuk kayu manis diatas nya..

dan bakar pada suhu 180'C sampai Muffin nya garing dan dalam nya masak....



P/s:  Satu Adunan dapat 18 biji Muffin.. Resipi saya dapatkan dari Buku Muffin Galore...

Saturday, June 15, 2013

Ahad yang Panas....

Panas sungguh Hari ini Ahad 16/6/2013....
Kekadang terpikir juga bila nak turun hujan, rindu bila hujan tak turun.... Jerebu yang melanda Kota Singa ini akibat kebakaran di sumatera sungguh teruk.....

 
Pagi ini Ku sediakan Mee Kuay Tiow goring pedas... Lama ku tak buat gorengan macam ini. Bila sesekali dihidangkan, seronok melihat Che'Fan dan dua Hero ku makan...
Pedasnya kena dengan lidah mereka....
Semlm Anak bongsu ku merengek nak buat muffin, tak sampai hati ku nak menolak lalu ku turutkan...Ku menjadi Guru, dia menjadi murid... Seronok melihat dia bermain tepung, dalam usia nya 11+ Nampak dia mau belajar soal Baking dan Photography..... Ku kena tanamkan TRUST dan keyakinan dalam diri nya..


 
Vanilla Chocolate Chips Muffins
 
Jangan terbalikkan Laptop Anda...kerana saya sengaja mengambil gambar mcm ini.... Lihat lah VanilaChocolate Chips Muffin nya amat banyak Coklatchip nya..dia kata biar enak dan lazat... Dah dia memang suka Coklat, isk...
Bila Muffin ini dah siap.. C Bongsu meletakkan harga tau pada saya, Abang dan abahnya.. sebiji 0.50 sen... yealah letak harga yea..Mama Merajuk tau....!! hahahaha..

Psst....makan Lor Me jap...!

Hari ini kita bercakap pasal "LOR MEE"

Lor Mee adalah makanan orang tionghua.. Asalnya Lor Mee ini dari Singapura dan Malaysia. Lor Mee menggunakan mee kuning lebar dan ia adalah makanan Orang Hokkien.. Dalam Lor Mee ini diperbuat dari Daging babi, tulang nya dan minyak nya bersama herbs. Dan dia disajikan dengan potongan chilipadi dan tumbukkan bawangputih dgn cuka. Kuah nya yg pekat dan di hiasi dengan hirisan kek ikan, Ngoh Hiang, dumpling dan setengah biji telor....

Hari Ini juga, Saya ada masak Menu " LOR MEE "
Tetapi saya ubah segalanya dan saya Nampak apa yg Chef ditempat saya bekerja serta Kawan saya yang bangsa Cina membantu sewaktu saya baru kawin dahulu... Inilah Lor Mee saya....

                                                                     Lor Mee


Menu Makan tengahari saya dan keluarga....Sedap dimakan panas-panas....... Anak-anak pula beri cap jempul... Alhamdulilah Syukur... :-)


Thursday, June 13, 2013

Lapis Demi Lapis.....

Lapis Merah & Putih
 
Hari ini Ku singsing tangan baju ku, dan melawan panas nya asap kukusan...Isk, sakit tau tetapi seronok...
Hari ini juga ku buat kuih lama, dipanggil Lapis Merah&Putih atau Lapis Beras...
2 jam ku membuat kuih ini, berdebar jangan cakap, manakala Guru ku siap mendengar ulasan ku tentang resipi kuih ini..
Pertamakali ku buat kuih ini, kelemakkannya dan manis nya kuih ini...kena dan sesuai...Tak sama bila kita makan diluar, semua lebih tepung dan terlalu manis gula..
 
 Che'Fan berkata, " Lawa warna dan kemanisannya, cuma kena ada dua titik diatas itu..?" Ku Senyum simpul aje, Manakala Guru pun bertanya sama soalan... Maaflah, Ku amat gabra dan ku akan lebih hati-hati dilain masa pasal wap di tutup kukusan itu.. :-)
Ku menggunakan Loyang 10X10 dan 4 segi...
 
 
Inilah rupa kuih Lapis Merah & Putih...
Ku belum pandai bak potong, Kesabaran ku pula belum tahap tinggi, tak apa ku belajar apa silap ku pada kuih ini pada hari ini....
 
Utk Guru ku, " Selamat Bercuti dan Selamat Hop satu pulau ke satu Pulau, Jgn lupa oleh-leh untuk ku, dan Semuga perjalanan mu disana dibawah Lindungan nya. Aamiin yra"
 
 

Pilihan ku.....PISANG.. :-)

Apam Pisang
 
 Minggu ini bagi saya Minggu Pisang....
Ketahuilah dari pisanglah kita boleh membuat berapa anika kuih muih untuk minum petang dan juga sarapan pagi. Mula-mula ialah Lebat Pisang...
Oh...tidak dapat ku bayangkan bertapa sedap nya lebat pisang ini, patutlah  Orang itu berkata kepada ku, "I suka sangat Lebat Pisang..."
Bila ku dah buat dan merasanya amatlah sedap... MashaaAllah.. !!
 
 
 
Lebat Pisang
 
Ini adalah Isinya.. Saya meletakkan sesenduk kedalam nya.. Kira nya sesuailah, sekali bila dah bungkus, Gemuknya...Hahahahahaha...Cikgu saya pun ketawakan saya, Awak-awak mestilah faham pertamakali saya membuat kuih ini...
 
 
Lihatlah setelah saya bungkus, besar juga jadinya...kuih ini setelah saya lipat dan beratur hendak di kukus...
 
 
Setelah dikukus dan disejukkan, Beginilah rupanya...
Chantik teksturnya dan Warna nya, Kelembutan nya jangan cakap, kalah dengan diluar penjaja jual...
Oh..dibelakang itu Saya buat Kuih Jemput-jemput pisang...
Inilah minum petang Saya dan Anak-anak saya..Semua beri Cap Jempulan...! Alhamdulilah Syukur...
 
 
 Pada keesokkan nya,Saya buat kuih  Apam Pisang... Maaflah,
 Saya lupa nak beli kelapa. tetapi anak-anak saya suka makan kuih ini dengan Teh-O dan Milo panas,  Saya pula suka makan begitu tanpa kelapa parut, tetapi kalau ada kelapa parut lagi sedap....!
Dibelakang itu adalan belen semlm nya adunan jemput pisang, jadi saya goring lagi sekali nya adunan dan kira dua macam kuih untuk minum petang kami....

Saya dan Keluarga mahu mengucapkan Terimakasih Kepada Guru yang mengajar saya tentang Membuat Kuih lama-lama ini.. Semuga Allah Membalas budi baik Anda...

Monday, June 10, 2013

Pelanggan Setia ku...

Pelanggan setiaku adalah anak-anak ku....
Mereka akan bersuara, marah dan gelak serta kuat merajuk... Mereka juga suka sangat makan apa yang Ku sediakan....



Ini anak Bongsu ku...

Setakat roti Telor dgn kacang Panggang  aje, dia boleh senyum lebar... Apa sahaja ku sediakan mesti dia suka... dan Ku tak pernah lepas peluang kalau dia akan bersuara..." Mama...Adik Lapar..! "
terpaksa ku pujuk dia....Sabar...!
Sekarang Singapura tengah cuti sekolah, bermakna 30hari penuh ku wajib sediakan Sarapan, cemilan, makan tengahari, minum petang dan makan malam....... kekadang, ku merajuk juga kerana penat dan malas, dia lah yang akan berkata " Adik On api lah...!!"
Dengan bingkas ku bangun dan menyiapkan apa yg ada....... Grrrrrr....!!!

 
 
Hari ini Sarapan amat Ringkas.... dan mereka tidak pula membantah dan makan dengan biasalah pot pet pot...lelagi si Abangnya baru balik dari Camp, jadi banyak sangat cerita yang ingin dikongsi !!!bersama........Sementara itu Ku sudah perapkan adunan utk minum petang nanti, manakala menu Makan tengahari hari ini Asampedas ikan tenggiri dan sayur campur atau Chop Chai..... :-)
Kita berjumpa lagi dilain masa...!!!

Monday Blues....

                                                                      Makaroni Kasih

Hari ini Ku Monday blues....

Entah tak tahu kenapa pula bila tiba hari Isnin, Malas dan nak lepak aje... Malas-malas pun Ku sempat buatkan dua hiding untuk Si Bongsu ku...
Bersarapan secara barat yang ringkas, amat ku dan Bongsu gemari...lelagi kami minum The-O.. si Bongsu sediakan, seronok bila cuti sekolah begini kami berada didapur...

Makaroni kasih.. adalah nama yg bongsu ku beri, kerana dia yg komen dan mengatakan amat sedap, dan bila ku bertanya tahu kenapa ia sedap..? Dia jawab " Of Course, Mama cook with lot of LOVE... so I name it this dish Macaroni Love....
Ku mampu senyum aje...

Makaroni kasih adalah makanan tengahari yang sempat ku sediakan dengan ringkas....



Inilah Sarapan kami...manakala dibelakang itu kuih Badak berendam atau kuih Koci berkuah....senang dan ringkas kan menu malas ku pada hari ini..... Tak payah ke pasar, kemas pun sudah ku laksanakan sekarang selepas entri ini ku nak layan membaca Novel yang ku gemari, manakala cuaca diluar amat panas sangat....Haiz...!! Bula Hujan nak turun yea..... :-D

Tuesday, June 4, 2013

Nastar atau Kuih Tart

Itulah tajuk nya, Nastar atau Kuih Tart....

Hari ini terlebih rajin, bukan apa nya inti nenas ada, dan tekak pula terasa nak makan tapi tak mau sepit nya. Kira Malas lah nie...
Bila ada misi, semua kerja lain di dahulukan, lelagi Che'Fan kata toksah masak nie hari...Yahuuuuuu...!!!!

Nastar adalah panggil Orang Indonesia, manakala  di Singapura dan Malaysia memanggil nya Kuih Tart.... Saya memang mengakui tak cekap dalam buat Kuih ini, Al-Maklum bukan setiap bulan saya buat tau.... Saya mulakan dengan ayat "Bismillah dan..process nya pun berjalan dengan lancer walaupun hati......Dag Dig Dug....!!!

                                                                      Inti Nenas

Saya mulakan inti nenas yg saya gentel dahulu.... sudah cukup dengan apa yg saya nak, saya letak ketepi.... Kemudian.....


Adunan nya saya bulat-bulatkan dan masukkan inti serta bulatkan lagi...... Nampakkan gedek kan, Saya bukan nya tau seni, janji saya dapat bentukkan dan cepat habis.... Tersusun seolah menanti saya make-upkan dengan Blush telor, sementara itu Oven dah panas...

                                                                 Nastar/Kuih Tart ku

Inilah dia kuih Tart atau Nastar yang siap saya susun dalam balang botol, Ia menjadi kudapan utk Che'Fan dan Junior-junior nya makan....

Saya mendapat 80 biji dan ia sudah cukup untuk Keluarga saya....Resipi siapa...Encik Googgle nya,saya campur dan tolak serta  bandingkan....Apapun rasanya ia masuk mulut lembut dan suka kelembutan dan kemanisan Nenas.... Salah satu Kuih yang saya akan buat utk Lebaran nanti... InshaaAllah..

Bahan-Bahannya:

350gm Tepung (suka hati awak ia nak gunakan Tepung apa)
70 gm Tepung Jagung
250 gm Mentega ( saya gunakan mentega jenama ANCHOR salted)
3 biji telor- dikocok sedikit
1 suduteh Vanilla essen
2 sudu makan Susu manis
70 gm Gula halus (Optional)

1) Pukul Mentega dan gula sampai sebati, slow speed.
2) Masukkan telor, essen serta susu kedalamnya, Gaul sampai rata.
3) Masukkan kedua mcam Tepung dan uli sampai sebati dan boleh dicetak atau dibentuk...setelah dibentuk sapukan kuning telor diatas nya...
4) Bakar pada suhu 180'Celcius atau mengikut Oven masing-masing....

Intinya:

Inti nenas sebuku
1 sudumakan mentega..


1 buku nenas yg dah siap masak,ada dijual dikedai bahan-bahan kek. masukkan sedikit mentega kedalam nya dan gentellah bulat-bulat secukup nya...


Selamat Mencuba....

Sunday, June 2, 2013

Brownie Muffin dan Bubur Keledek Sago....


Hallo....
Muffin ini amat popular dilaman Nak Masak Apa di FaceBook.Dilaman itu ramai yang telah mencuba nya termasuk saya...ia diambil dari laman orangputih dan seperti biasa bila satu orang mencuba semua mengikut nya... :-D

Anak-anak sudah tentu suka, bila menggunakan Nuttela siapa yang tak suka. Tak payah fikir berapa beratnya Gula, mentega dan etc...

Disini saya kongsi resepi nya....

Bahan-bahan nya:

62g tepung
2 biji telor
1botol Nuttela 250g

Cara-caranya:

Mixed semua bahan dan kacau kasi rata dan masukkan kedlm acuan Muffin dan taburkan  coklat atau kacang..
Bakar sampai masak..........

Senangkan... :-)


Disamping itu Saya ada buat pencuci mulut...Bubur Keledek dan sago...keledek dari South Afrika ini amat chantik warna oren nya...Apa lagi saya buat Bubur dan kuih Keria.... :-)

 
 
Sampai kita berjumpa lagi, sementara itu saya nak menghirup bubur ini perlahan-lahan sambil menonton Death Race Movie....Byeee.... :-)