Thursday, September 12, 2013

AL - Kisah Tahu Telor Ku....

Tahu Telor asalnya dari Indonesia.... Saya mula berjumpa dengan Tahu Telor, pada tahun 1984.. Saya bertemu dgn IBU Ratna, dia Chef ditempat saya bertugas... Seronok saya merasa bekerja dengan Chef ini, yg tidak lokek ilmu...


Tahu Telor ada banyak cara Orang buat sekarang... Begitu juga dengan Kuah nya... Ia di hiasi dengan parutan Lobakmerah dan Timun.. Ada Org tambah Taugeh. Lalu ditaburkan dengan kecang tumbuk dan kuah nya....


Setelah digoreng, Saya membelah dua..Inilah inti nya...Ada org buat banyak sarang telor dan tahu telor yg dipotong dadu dan digoreng dgn acuan nya...
Cara saya beza... Saya diajar mcm ini... dan saya suka cara ini....


Kuah Tahu Telor, mesti rasa  Pedas dan Manis... serta ditaburkan kacang  diatas kuah nya..... sangat sedap.....

Saya hanya makan Tahu telor dengan Nasi Panas bersama ikan sepat goring... Alhamdulilah...

Tuesday, September 10, 2013

Ayam Pie...

Ayam Pie...

Ayam Pie, memang kesukaan Anak Sulong ku..sudah berapakali dia minta ku buat, cuma Ku sahaja yg elak dan mengelak... Dahulu ku suka buat dgn resipi Chef Wan.. dan memang  sedap...

Ini kali ku buat Ayam Pie..
ku mulakan menyiapkan intinya, Crème Spicy Chicken, resipi olahan ku... Anak bujang ku yg makan berkata pedas nya terasa... Ku berkata " Inilah East bertemu West.."
Dia sempat berkata, Kedai Primanya tak sedap lah..Mamabuat sedap..." isk isk..anak bertuah ini, Mama bukan Baker tau...
Campak-campak nya resipi lah... :-D

Bahan-bahan yang saya gunakan ialah:

Tepung Gandum  (saya agak-agak aje) (saya gunakan dalam 3 mangkuk
Mentega satu buku
2 biji telor
garam sedikit

Cara-caranya:

Saya ramas Garam,Tepung dgn butter sampai jadi serbuk roti dan masukkan telor, uli sampai sebati dan jadi dough.
Bungkus dgn plastic simpan utk 1/2 jam atau sampai dah siap nak gunakan..
Bila dah siap nak gunakan, cetak dan masukkan kedalam acuan Tart dan rapi kan  lalu masukkan inti dan tutup atas nya dgn sekeping adunan nie dan sapukan telor diatas nya dan bakar suhu 200 utk 10 minit atau sampai masak..Ikut ketuhar masing-masing...

                                                                         Ayam Pie

Resipi ini saya buat atas cubaan sendiri, kalau ada yg nak tambah, dipersilakan...

Minum Petang...

Salam Pembaca Budiman, Kita berjumpa lagi...

Hari ini Saya nak bersembang pasal Minum Petang... Minum petang adalah paling seronok terutama bila di hujung minggu. kaum keluarga ada lagi seronok...
Minum petang boleh disajikan bermacam-macam rasa. Adakala minum petang kalau dah kenyang, makan malam selalunya di tolak...

Hari ini Minum petang saya, Bubur labu dgn sagu. Permintaan anak bujang satu ini yang ingin merasa Labu kuning.Saya ada beritahu dia, labu ini selalunya Org melayu suka buat pengat, adakalanya Labu ini dimasak lemak dgn sayur,  dan Org bangsa Tionghua suka goring dan stim.. Dia minta Saya buat bubur, iaitu Pengat. Saya berkata .." BOLEH" Tapi dgn syarat Dia mesti makan bukan semangkuk tapi berulang..Dia setuju....

                                                             Pengat Labu MamaElla



Bila Saya didapur, Dia ingin membantu tetapi saya kata tak apa-apa, Mama Boleh buat.. :-)
Sambil buat Pengat saya sempat buat kaya, dia yang membantu dari mula sampai tammat..

Dia bertanya pada saya, " Boleh tak Mama kalau Kaya ini tak mau yg mcm dalam botol..? atau kasi kental sedikit..?" Saya jawab, Boleh sebab kita buat dia... Dia tersenyum...


Selepas kaya nya siap, dia pun membakarnya dengan roti... Seperti dalam gbr, Rotibakar berinti kaya, Sabar sungguh anak Bujang saya seorang ini....
Setelah siap semua kerja, Kita pun mula lah makan petang sambil tgk Television dan gelak ketawa anak-anak amat melegakan hati kerana merekalah Irama dan lagu ku...


Sekian Sahaja Para Pembaca Budiman..sehingga bertemu agi dilain entri...

Thursday, September 5, 2013

Lontong Goreng MamaElla...!!

Salam Pembaca Budiman...

Hari ini Hari Khamis..Chek macam malas tau.. Lelagi Chek tengok kat luar tingkap..Hujan aje.. dan sejuk... Chek pula kasi tarik selimut aje.. Ngantuk sangat..!
Lalu Chek tgk Fb...
Geng-geng kat grup Cheek semua Hot-Hot  masak Lontong Goreng...
Chek jarang makan menu ini...anak-anak pula tak kisah..
Chek pun apalagi..buang selimut ketepi, pasang gear 3...Zooommmmmmmm!
Chek dah mai Dapurku...
Bawah ini Chek ada sertakan resipi Chek... :-)

                                                                       Lontong Goreng MamaElla





Bahan-bahannya:

Chilli kering 15 batang (potong dan rebus)*

Bawang besar 1 biji (kupas dan potong kecik utk kisar)*

Bawang merah kecik 5 biji ( Kupas dan potong kecik)*

Bawang putih 2 biji (Kupas dan potong kecik)*

Belachan sedikit*

daging Cincang 2 sudu makan besar (Cuci dan tos)

Crabmeat 5 batang (buang plastik dan potong kecik)

2 biji fish kek (hiris sedang-sedang)

5 biji telor (dikocok )

1 sudu teh kicapmanis ABC

4 batang Sawi muda (potong suka hati anda)

Nasi Impit 20 biji (nona nya kecik)(potong 4)

Minyak secukupnya

garam secukup nya

Bawang goreng secukup nya(Optional)

Cara-caranya:

Panaskan Kuali, Tumis bahan2 kisar*sampai naik wangi dan matang.

Masukkan daging Cincang, garam dan gaul sehingga daging sebati dan masak.

Masukkan bahan Crabmeat, fishkek dan batang sawi kedalam sambal, kacau lagi sampai semua rata dan masak.

Masukkan Sawi dan nasi Impit, kacau balik-balikkan dua kali, lalu masukkan kicap manis dan kacau lagi dgn cepat.

Telor yg dah dikocok, dituangkan diatas Lontong goreng ini, dan api sedang biarkan 1 saat lalu balik-balikkan dgn cepat dan rata. Dah cukup rasa matikan api lalu taburkan bawang goreng(Optional)..

P/s: kalau ada daun ketumbar taburkan diatas nya...

Wednesday, September 4, 2013

Hari ini Macam-macam ada....

Salam Pelawat serta pembaca Budiman....
Sudah makan..?? Atau lagi Diet..??? Saya hari ini makan nasi impit aje, kecil molek aje Nasi Impit nya, dari jenama NONA...
Saya tak beli tapi ada yang sudi sedekah dekat saya.... Saya ambillah dengan lapang kan tangan dan lapangkan hati... Syukur ada yang nak sedekah pada saya... :-)

Balik pada tajuk asal..  Hari ini saya masak dua menu..(Penat tauuu..!) Menu pertama menggunakan Ayam....
Siapa tak suka Ayam jgn tengok atau Baca...Hehehehe....!

                                                               Ayam Masak Lemak Pedas


Nama Lauk ini aja Saya dah tahu mesti ada yang akan sebut, biasa-biasa aje dan mudah sangat atau dah selalu Nampak... Betullah itu dan saya tidak menafikan nya.. Tetapi Lauk ini kegemaran anak-anak saya... nak buat macam mana..??  Mereka tak jelak tau... Baik saya masak daging mahupun ikan..Gerek nya mereka makan... Mak depan mata pun mereka tak perasaan..Haiz Anak...! Selalu nya saya ada tambahkan kentang, Kenatng nya saya goring garing dahulu baru terakhir saya masukkan kedalam lauk ini... Hari ini NO Kentang..!

Saya juga ada sertakan resipi nya...Kalau sudi cubalah... mana yang Awak-awak suka nak ubah silakan, Saya no Hal nya.... :-)

Ayam masak Lemak Pedas

Bahan-bahannya:-

Ayam seekor (bersihkan dan potong ikut suka anda)

20 batang chillikering dipotong dan direbus.* (Nak pedas tambah lagi)

2 Biji Bawang besar*

5 Biji BawangPutih*

sedikit halia*

2 batang serai - Dititik

Sedikit kunyitbasah*

Sedikit Belachan*

1/2sudumakan Ketumbar/Jintankasar/Halus (disangar)*

Sehelai Daun Kunyit(potong3)

250ml Santan HengGuan( kalau takde kara atau yg sewaktu dgn nya)

1 keping asam keping

Minyak. Garam secukup nya (maaF saya tak gunakan gula atau AJINOMOTO)

CARA-CARANya:

Panaskan Kuali, masukkan serai dgn bahan kisar, tumis sampai naik wangi.

Masukkan ayam apabila sudah rempah sudah matang.Masukkan Daun kunyit. Balik-balikan dalam 3 saat, Api kecil. Masukkan 1 mangkuk airpaip dahulu. Baru api disederhanakan.

Apabila kuah nya sudah mendidih, Masukkan asam keping, dikuti garam. Kacau lagi..

Bila ayam dah 3 suku masak, baru masukkan Santan, kacau aje sampai semua sebati dan ayam masak...

Bila dah cukup rasa, matikan api nya...

P/s:  Saya suka menggunakan satu Daun aje... dan daun kunyit itu dari kebun saya tau...Jimat saya kan. Betulkan...:-D

                                                                Lauk Daging Rawon

Menu Lauk kedua saya masak.... Saya suka masamnya, Bau buah Keluak Nya, dan wanginya bahan yg ditumis..... Tetapi ini rempah segera, Saya terasa nak mencuba nya apabila melihat kenkawan saya masak... Sedap bagi selera saya... tetapi tak banyak hasil nya setakat semangkuk aje... Dan saya tambahkan kacangpanjang serta suon. Daging Tetelan lembu itu setakat menjadi stok nya,  Anak-anak tak makan begitu juga dgn saya..huhuhu...!

Kita dah sampai penghujung entri... Esok Kita jumpa lagi..Saya nak tgk Brownies saya dulu...Byeeee...!
                                                         

Tuesday, September 3, 2013

Jangan Gadoh...Tetapi mari Kita Makan..Makan Gado-gado....

                                                                         
                                                                      Gado-Gado


Salam pembaca Budiman...

Hari ini Saya layan selera saya pula, dengan memasak Kuah Kacang... Kuah Kacang boleh dimakan dengan Satay atau Gado-gado...

Gado-Gado saya semua nya sayuran dan Nasi Impit serta telor rebus...

Tidak terlalu pedas kerana anak-anak tidak tahan pedas..

Tetapi rasanya Manis, Masam dan pedas...

dibawah ini saya sertakan resipi nya..

Oh..ya saya hampir lupa... kalau untk gado-gado, sewaktu saya memanaskan kuah nya saya campakkan satu atau dua helai daun cukur yang saya sudah hiris halus-halus sangat.... Sedap bau dan wangi..Selera memakan pun naik.....

Hehehe....

 

 

 

Kuah kacang

------------

1/2 kilo kacang tanah digoreng dgn minyak dan dikisar halus..

20 batang chilikering* rebus dan toskan (Nakpedas tambah lagi)

4 biji bawang besar*

4 biji Bawangputih*

halia sedikit*

lengkuas sedikit*

3 batang serai *

Kunyit basah sedikit*

belachan sedikit*

Air Asam jawa

Air daging satu cawan

Airputih 2 mangkuk

garam dan gula secukup nya

cara-caranya:

Panaskan Minyak dan tumis bahan* sampai naik wangi dan masak.

Masukkan airputih dan air daging kedlm nya dan kecilkan api biar sampai ia mendidih...

Masukkan kacang dan air asam bersama. kacau sampai rata...

Lalu masukkan Garam dan gula kacau lagi dan kecilkan api biarkan sampai kacangnya kemabng dan kuah nya agak sedikit pekat..

Rasa apa yg kurang.. Rasa mestilah Manis, masam dan pedas...

Sekian



P/S: ada belen biarkan sejuk betul simpan dalam freezer ia boleh tahan selama 3 bulan..

Monday, September 2, 2013

Pilihan Mereka....

Nasi Goreng..

NasiGorengMamakPedas Pilihan Semua...
Ringkas tapi pedas...

Saya tak berapa suka pedas tetapi ada yg nak pedas saya masakkan utk mereka..Siap satu Jug air batu...
Nasi Goreng ini memang mudah... dan dalam masa 20 minnit siap.. Saya sajikan dengan Nugget ayam dan Telorrebus sedikit Sayur Lettuce disisi nya...
Saya gemar menggoreng Nasi biar yg ringkas tapi sedap....dan makan dalam keadaan panas-panas...
Nasi Goreng juga tidak membuntukan fikiran saya..
Kalau ada keropok lagi sedap dan berselera kita semua makan....

Resipinya:

NasiGorengmamakpedas

bahan-bahannya:

15batang chillikering (rebus,tos airnya dan kisar)

3 biji bawang besar * dikisarhalus

4 biji bawangputih* dikisarhalus

2 sudu makan tomatopuree (dlm tin)

1 sudu makan tomota sos (dlm botol)

2 batang sawi potong kecil-kecil

1 paket isi ketam ( saya potong kecil-kecil)

1 paket fishbal (saya belah dua)

1 sudu makan serbuk ikanbilis ( saya sendiri kisar)

2 sudu makan Kicapmanis ABC atau KIpas..

cara-caranya:

Tumis semua bahan kisar sampai naik wangi, masukkan senonek pewarna merah dan gaul lagi rempahnya, masukkan serbuk ikanbilis lalu masukkan sos-sos dn kacau sampai naik wangi.

Masukkan Ikan Bola dan aksesorinya dan gaul lagi, masukkan garam sedikit dan nasi.. Saat ini saya kacau dgn api sedikit besar dan kacu sampai rata dan masukkan sayur sawi kacu lagi.

Baru saya masukkan kicapmanis.. dan saya kacau serta rasa apa yg kurang dan setelah semua okay bagi saya. Saya matikan api nya...

Hiasilah nasigorengmamakpedas ini dgn citarasa anda.....

sekian



Selamat menjamu atau makan Malam semua...Kita jumpa lagi... :-)

Kehabisan Idea..

Menu saya kali ini
Membuat saya garuk kepala dan ligat sekali...Ligat macam muda pula saya ini eh...Hahahaha...
Bukan ligat tapi penat....
Ikan dan kentang serta salad Coleslaw ini memang kesukaan anak-anak termasuk saya... Kita suka ikan tau...
Rangup dan garing tapi lembut didlm nya...Sementara sayurnya manis, lemak serta masam..Olehan ku dan ku buat untuk mengikut selera tekak ku.....Tetapi chilli Sos mesti lebih serta baru enak dimakan....Dah lidah melayu faham-faham lah...


Resipi Coleslaw

Bahan-Bahannya:-


1 medium head cabbage, shredded
1 carrot
1/4 onion, chopped
1/4 cup vegetable oil
1/4 cup White Vinegar (Saya tukar ke Lemon Juice)
1/4 cup white sugar



Directions
 
In a large bowl, combine cabbage, carrot, onion, vegetable oil, vinegar and sugar. Stir until the ingredients are well mixed. Chill in the refrigerator until serving.


Resipi ini dari AllRecipe

Selamat Mencuba..




 

Wednesday, August 21, 2013

Kuih-Muih Ku...

Salam Pembaca Budiman....
Tahun Ini saya tidak buat banyak Biskut raya atau Kuih Raya... tetapi adaah dalam dua dan tiga macam..Ahaks... :-D

Salah satu Biskut kegemaran ku yang memang mesti atau WAJIB ialah Biskut Suji Arab...

                                                                   Biskut Suji Arab
Saya suka rasa kacang nya dan retak nya.. Tapi saya ini bukan jenis suka buat Biskut kecil-kecil atau comel-comel..Tak RETI langsung...

Bahan-Bahannya:

1 tin minyak sapi GHEE
1 tin gula
2 tin tepung Gandum atau lain-lain (kalau kurang tabah lagi yea)
200gm kacang Tanah (digoreng atau bakar dan dikisar halus)

1 biji Kuning telor utk disapu atas nya..

Cara-Caranya:

Gaul semua bahan sampai boleh dibentuk... dan susun dipembakar  Loyang yg sudah disapukan mentaga atau minyak..

Sapu diatas nya kuning telor dan bakar pada suku 180 dalam 10minit atau masak.. Suhu ikut oven anda yea...

Senang sangat kan dan mudah...

Wednesday, August 14, 2013

Salam Syawal 2013

Assalammualaikum.....

Selamat HariRaya AidilFitri 2013 untuk Semua Pembaca atau yang setakat lalu sahaja...Lama Saya tak kemas dan cat rumah saya ini...
Saya amat sibuk, dan tiada masa sangat...

Seperti yang kita tahu, Ramadhan sudah berlalu lalu tibalah masa nya Umat Islam yang berjuang dalam menahan lapar serta dahaga sehari suntuk juga tidak dilupakan sholat dan beramal didalam bulan yang mulia....
Syawal menjelma setahun sekali....
Persiapan Syawal yang amat sederhana bagi Saya dan keluarga saya, Saya juga baru kehilangan Bapa sebelum masuk Ramadhan.
Tahun ini Biru dan hijau untuk anak-anak... sementara Saya  menggunakan warna yang hampir sama dgn Che' Fan dan anak-anak....
Seperti kita tahu, anak-anaklah yang paling gembira, walaupun Hari kebangsaan disambut keesokkan hari nya, mereka tetap ghairah....

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2013
 

Saya Mohon Maaf  Zahir dan Batin kepada Semua yang membaca Blog saya....

Jika ada Ter-cela, Ter-silap dalam tulisan Saya dan Ter-kutuk dalam Susunan ayat saya..Harap diMaafkan....

Sekian....

Wednesday, June 19, 2013

Hijau itu menarik....

 
                                                                                     Kuih Koci Berkuah

Kuih Koci berkuah Panggilan Orang Singapura.. Badak berendam adalah panggilan Orang Malaysia manakala Puteri mandi adalah panggilan orang Indonesia...

Bermacam nama dan kuih nya sama serta serupa... Gambar diatas adalah gambar pertamakali saya buat kuih ini, besar-besar dan gedik...Hahahaha....Tetapi saya tetap berusaha untuk buat kali kedua diatas perminntaan Anak Bongsu saya yang memanggil kuih bulat macam guli...Hehehehe....


Setelah buat dua kali, Walla....Berjaya dari segi membulatkan nya, hehehe dah tak besar dan gedik lagi... Inikalilah saya dapat 25 biji... Alhamdulilah

 
Saya suka kulit nya yang kenyal mcam dodol serta enak Isi kelapanya yg manis dan kuah nya santan dan pekat.  Saya buat minum petang dan belen nya saya buat sarapan pagi, Alhamdulilah dan syukur kerana Saya dapat buat kuih ini secara tidak anak-anak dan Che'Fan kata sedap, dan kegemaran Saya sekeluarga..
 
 

Monday, June 17, 2013

Pisang juga dihati Nya...

                                                                        PeanutButter & Banana Muffins

Bila Hafiz diberi pilihan untuk Baking, dia masih pilih Muffins. Tetapi inikalilah Muffin semua dari barang didapur. Ku hanya sediakan Pisang sahaja... Hafiz berkata dia nak buat Muffin yang menggunakan Peanutbutter dan Pisang. Jadi Ku langsung membuka buku Al-kisah Muffin didalam simpanan ku...

Kelembutan dan Gebunya, serta manis yang sederhana amat menepati selera kami... Hafiz dengan kesungguhan nya tanpa bantuan ku, Ku pula duduk satu sudut sementara semua bahan dari tepung dia timbang sendiri...Terharu ku dengan focus di beri oleh Hafiz...

PeanutButter & Banana Muffins

Bahan-Bahannya:

230gm Tepung gandum

100gm nestum

50gm Brown sugar

1 sudumkn Baking Powder

1/2 suduteh garam

100gm crunchy peanutbutter (saya tambah 50 gm )

225ml susu segar

1 sudumkn Maple syrup

1 biji telor

2 biji pisang (dilecek)

1 suduteh serbuk kayu manis..

* 2sudumakan brown sugar dicampur dgn sedikit serbuk kayu manis, campurkan sampai rata lalu di taburkan diatas Muffin sebelum masuk Oven....

Cara-caranya:-

Masukkan bahan yang kering kedalam bekas besar, kacau sampai sebati.Dalam jug yang lain, susu segar, telor dikocok sampai sebati dan masukkan Peanutbutter, maple syrup dan pisang , lalu kacau lagi sampai sebati.

masukkan bahan basah kedalam bahan kering dan kacau bahan-bahan ini sampai sebati dan rata.

Susun acuan-cuan Muffin didalm dulang dan scoop 3/4 kedlm mangkuk nya,
 Sementara itu taburkan brown sugar dgn Serbuk kayu manis diatas nya..

dan bakar pada suhu 180'C sampai Muffin nya garing dan dalam nya masak....



P/s:  Satu Adunan dapat 18 biji Muffin.. Resipi saya dapatkan dari Buku Muffin Galore...

Saturday, June 15, 2013

Ahad yang Panas....

Panas sungguh Hari ini Ahad 16/6/2013....
Kekadang terpikir juga bila nak turun hujan, rindu bila hujan tak turun.... Jerebu yang melanda Kota Singa ini akibat kebakaran di sumatera sungguh teruk.....

 
Pagi ini Ku sediakan Mee Kuay Tiow goring pedas... Lama ku tak buat gorengan macam ini. Bila sesekali dihidangkan, seronok melihat Che'Fan dan dua Hero ku makan...
Pedasnya kena dengan lidah mereka....
Semlm Anak bongsu ku merengek nak buat muffin, tak sampai hati ku nak menolak lalu ku turutkan...Ku menjadi Guru, dia menjadi murid... Seronok melihat dia bermain tepung, dalam usia nya 11+ Nampak dia mau belajar soal Baking dan Photography..... Ku kena tanamkan TRUST dan keyakinan dalam diri nya..


 
Vanilla Chocolate Chips Muffins
 
Jangan terbalikkan Laptop Anda...kerana saya sengaja mengambil gambar mcm ini.... Lihat lah VanilaChocolate Chips Muffin nya amat banyak Coklatchip nya..dia kata biar enak dan lazat... Dah dia memang suka Coklat, isk...
Bila Muffin ini dah siap.. C Bongsu meletakkan harga tau pada saya, Abang dan abahnya.. sebiji 0.50 sen... yealah letak harga yea..Mama Merajuk tau....!! hahahaha..

Psst....makan Lor Me jap...!

Hari ini kita bercakap pasal "LOR MEE"

Lor Mee adalah makanan orang tionghua.. Asalnya Lor Mee ini dari Singapura dan Malaysia. Lor Mee menggunakan mee kuning lebar dan ia adalah makanan Orang Hokkien.. Dalam Lor Mee ini diperbuat dari Daging babi, tulang nya dan minyak nya bersama herbs. Dan dia disajikan dengan potongan chilipadi dan tumbukkan bawangputih dgn cuka. Kuah nya yg pekat dan di hiasi dengan hirisan kek ikan, Ngoh Hiang, dumpling dan setengah biji telor....

Hari Ini juga, Saya ada masak Menu " LOR MEE "
Tetapi saya ubah segalanya dan saya Nampak apa yg Chef ditempat saya bekerja serta Kawan saya yang bangsa Cina membantu sewaktu saya baru kawin dahulu... Inilah Lor Mee saya....

                                                                     Lor Mee


Menu Makan tengahari saya dan keluarga....Sedap dimakan panas-panas....... Anak-anak pula beri cap jempul... Alhamdulilah Syukur... :-)


Thursday, June 13, 2013

Lapis Demi Lapis.....

Lapis Merah & Putih
 
Hari ini Ku singsing tangan baju ku, dan melawan panas nya asap kukusan...Isk, sakit tau tetapi seronok...
Hari ini juga ku buat kuih lama, dipanggil Lapis Merah&Putih atau Lapis Beras...
2 jam ku membuat kuih ini, berdebar jangan cakap, manakala Guru ku siap mendengar ulasan ku tentang resipi kuih ini..
Pertamakali ku buat kuih ini, kelemakkannya dan manis nya kuih ini...kena dan sesuai...Tak sama bila kita makan diluar, semua lebih tepung dan terlalu manis gula..
 
 Che'Fan berkata, " Lawa warna dan kemanisannya, cuma kena ada dua titik diatas itu..?" Ku Senyum simpul aje, Manakala Guru pun bertanya sama soalan... Maaflah, Ku amat gabra dan ku akan lebih hati-hati dilain masa pasal wap di tutup kukusan itu.. :-)
Ku menggunakan Loyang 10X10 dan 4 segi...
 
 
Inilah rupa kuih Lapis Merah & Putih...
Ku belum pandai bak potong, Kesabaran ku pula belum tahap tinggi, tak apa ku belajar apa silap ku pada kuih ini pada hari ini....
 
Utk Guru ku, " Selamat Bercuti dan Selamat Hop satu pulau ke satu Pulau, Jgn lupa oleh-leh untuk ku, dan Semuga perjalanan mu disana dibawah Lindungan nya. Aamiin yra"
 
 

Pilihan ku.....PISANG.. :-)

Apam Pisang
 
 Minggu ini bagi saya Minggu Pisang....
Ketahuilah dari pisanglah kita boleh membuat berapa anika kuih muih untuk minum petang dan juga sarapan pagi. Mula-mula ialah Lebat Pisang...
Oh...tidak dapat ku bayangkan bertapa sedap nya lebat pisang ini, patutlah  Orang itu berkata kepada ku, "I suka sangat Lebat Pisang..."
Bila ku dah buat dan merasanya amatlah sedap... MashaaAllah.. !!
 
 
 
Lebat Pisang
 
Ini adalah Isinya.. Saya meletakkan sesenduk kedalam nya.. Kira nya sesuailah, sekali bila dah bungkus, Gemuknya...Hahahahahaha...Cikgu saya pun ketawakan saya, Awak-awak mestilah faham pertamakali saya membuat kuih ini...
 
 
Lihatlah setelah saya bungkus, besar juga jadinya...kuih ini setelah saya lipat dan beratur hendak di kukus...
 
 
Setelah dikukus dan disejukkan, Beginilah rupanya...
Chantik teksturnya dan Warna nya, Kelembutan nya jangan cakap, kalah dengan diluar penjaja jual...
Oh..dibelakang itu Saya buat Kuih Jemput-jemput pisang...
Inilah minum petang Saya dan Anak-anak saya..Semua beri Cap Jempulan...! Alhamdulilah Syukur...
 
 
 Pada keesokkan nya,Saya buat kuih  Apam Pisang... Maaflah,
 Saya lupa nak beli kelapa. tetapi anak-anak saya suka makan kuih ini dengan Teh-O dan Milo panas,  Saya pula suka makan begitu tanpa kelapa parut, tetapi kalau ada kelapa parut lagi sedap....!
Dibelakang itu adalan belen semlm nya adunan jemput pisang, jadi saya goring lagi sekali nya adunan dan kira dua macam kuih untuk minum petang kami....

Saya dan Keluarga mahu mengucapkan Terimakasih Kepada Guru yang mengajar saya tentang Membuat Kuih lama-lama ini.. Semuga Allah Membalas budi baik Anda...

Monday, June 10, 2013

Pelanggan Setia ku...

Pelanggan setiaku adalah anak-anak ku....
Mereka akan bersuara, marah dan gelak serta kuat merajuk... Mereka juga suka sangat makan apa yang Ku sediakan....



Ini anak Bongsu ku...

Setakat roti Telor dgn kacang Panggang  aje, dia boleh senyum lebar... Apa sahaja ku sediakan mesti dia suka... dan Ku tak pernah lepas peluang kalau dia akan bersuara..." Mama...Adik Lapar..! "
terpaksa ku pujuk dia....Sabar...!
Sekarang Singapura tengah cuti sekolah, bermakna 30hari penuh ku wajib sediakan Sarapan, cemilan, makan tengahari, minum petang dan makan malam....... kekadang, ku merajuk juga kerana penat dan malas, dia lah yang akan berkata " Adik On api lah...!!"
Dengan bingkas ku bangun dan menyiapkan apa yg ada....... Grrrrrr....!!!

 
 
Hari ini Sarapan amat Ringkas.... dan mereka tidak pula membantah dan makan dengan biasalah pot pet pot...lelagi si Abangnya baru balik dari Camp, jadi banyak sangat cerita yang ingin dikongsi !!!bersama........Sementara itu Ku sudah perapkan adunan utk minum petang nanti, manakala menu Makan tengahari hari ini Asampedas ikan tenggiri dan sayur campur atau Chop Chai..... :-)
Kita berjumpa lagi dilain masa...!!!

Monday Blues....

                                                                      Makaroni Kasih

Hari ini Ku Monday blues....

Entah tak tahu kenapa pula bila tiba hari Isnin, Malas dan nak lepak aje... Malas-malas pun Ku sempat buatkan dua hiding untuk Si Bongsu ku...
Bersarapan secara barat yang ringkas, amat ku dan Bongsu gemari...lelagi kami minum The-O.. si Bongsu sediakan, seronok bila cuti sekolah begini kami berada didapur...

Makaroni kasih.. adalah nama yg bongsu ku beri, kerana dia yg komen dan mengatakan amat sedap, dan bila ku bertanya tahu kenapa ia sedap..? Dia jawab " Of Course, Mama cook with lot of LOVE... so I name it this dish Macaroni Love....
Ku mampu senyum aje...

Makaroni kasih adalah makanan tengahari yang sempat ku sediakan dengan ringkas....



Inilah Sarapan kami...manakala dibelakang itu kuih Badak berendam atau kuih Koci berkuah....senang dan ringkas kan menu malas ku pada hari ini..... Tak payah ke pasar, kemas pun sudah ku laksanakan sekarang selepas entri ini ku nak layan membaca Novel yang ku gemari, manakala cuaca diluar amat panas sangat....Haiz...!! Bula Hujan nak turun yea..... :-D

Tuesday, June 4, 2013

Nastar atau Kuih Tart

Itulah tajuk nya, Nastar atau Kuih Tart....

Hari ini terlebih rajin, bukan apa nya inti nenas ada, dan tekak pula terasa nak makan tapi tak mau sepit nya. Kira Malas lah nie...
Bila ada misi, semua kerja lain di dahulukan, lelagi Che'Fan kata toksah masak nie hari...Yahuuuuuu...!!!!

Nastar adalah panggil Orang Indonesia, manakala  di Singapura dan Malaysia memanggil nya Kuih Tart.... Saya memang mengakui tak cekap dalam buat Kuih ini, Al-Maklum bukan setiap bulan saya buat tau.... Saya mulakan dengan ayat "Bismillah dan..process nya pun berjalan dengan lancer walaupun hati......Dag Dig Dug....!!!

                                                                      Inti Nenas

Saya mulakan inti nenas yg saya gentel dahulu.... sudah cukup dengan apa yg saya nak, saya letak ketepi.... Kemudian.....


Adunan nya saya bulat-bulatkan dan masukkan inti serta bulatkan lagi...... Nampakkan gedek kan, Saya bukan nya tau seni, janji saya dapat bentukkan dan cepat habis.... Tersusun seolah menanti saya make-upkan dengan Blush telor, sementara itu Oven dah panas...

                                                                 Nastar/Kuih Tart ku

Inilah dia kuih Tart atau Nastar yang siap saya susun dalam balang botol, Ia menjadi kudapan utk Che'Fan dan Junior-junior nya makan....

Saya mendapat 80 biji dan ia sudah cukup untuk Keluarga saya....Resipi siapa...Encik Googgle nya,saya campur dan tolak serta  bandingkan....Apapun rasanya ia masuk mulut lembut dan suka kelembutan dan kemanisan Nenas.... Salah satu Kuih yang saya akan buat utk Lebaran nanti... InshaaAllah..

Bahan-Bahannya:

350gm Tepung (suka hati awak ia nak gunakan Tepung apa)
70 gm Tepung Jagung
250 gm Mentega ( saya gunakan mentega jenama ANCHOR salted)
3 biji telor- dikocok sedikit
1 suduteh Vanilla essen
2 sudu makan Susu manis
70 gm Gula halus (Optional)

1) Pukul Mentega dan gula sampai sebati, slow speed.
2) Masukkan telor, essen serta susu kedalamnya, Gaul sampai rata.
3) Masukkan kedua mcam Tepung dan uli sampai sebati dan boleh dicetak atau dibentuk...setelah dibentuk sapukan kuning telor diatas nya...
4) Bakar pada suhu 180'Celcius atau mengikut Oven masing-masing....

Intinya:

Inti nenas sebuku
1 sudumakan mentega..


1 buku nenas yg dah siap masak,ada dijual dikedai bahan-bahan kek. masukkan sedikit mentega kedalam nya dan gentellah bulat-bulat secukup nya...


Selamat Mencuba....

Sunday, June 2, 2013

Brownie Muffin dan Bubur Keledek Sago....


Hallo....
Muffin ini amat popular dilaman Nak Masak Apa di FaceBook.Dilaman itu ramai yang telah mencuba nya termasuk saya...ia diambil dari laman orangputih dan seperti biasa bila satu orang mencuba semua mengikut nya... :-D

Anak-anak sudah tentu suka, bila menggunakan Nuttela siapa yang tak suka. Tak payah fikir berapa beratnya Gula, mentega dan etc...

Disini saya kongsi resepi nya....

Bahan-bahan nya:

62g tepung
2 biji telor
1botol Nuttela 250g

Cara-caranya:

Mixed semua bahan dan kacau kasi rata dan masukkan kedlm acuan Muffin dan taburkan  coklat atau kacang..
Bakar sampai masak..........

Senangkan... :-)


Disamping itu Saya ada buat pencuci mulut...Bubur Keledek dan sago...keledek dari South Afrika ini amat chantik warna oren nya...Apa lagi saya buat Bubur dan kuih Keria.... :-)

 
 
Sampai kita berjumpa lagi, sementara itu saya nak menghirup bubur ini perlahan-lahan sambil menonton Death Race Movie....Byeee.... :-)

Wednesday, May 15, 2013

Nasi Ayam Claypot....


Selamat Pagi....

Nasi Ayam Claypot, Saya buat tempohari untuk dimaakan sewaktu tengahari. Sudah lama tak buat dan memasak nya... Alhamdulilah ia menepati selera semua Ahli keluarga di rumah ini..
Saya menggunakan beras Basmati, dan saya mencuba melawankan beras India ini dengan lauk bangsa Tionghua.
Orang Tionghua suka memasak menggunakan periuk tanah, sedap tau. Lalu saya memasak lauk nya dengan cara mereka, dan Apabila lauk dan nasi yg dah saya rebus setengah masak siap... Saya tanakkan dlm Periuk Tanah dengan mengalaskan tutup periuk dan menggunakan api kecil...Tujuan saya supaya ia tidak HanyiT...
Ayam saya menggunakan seekor...Dalam lauk ini tiada Knob atau MSG..Saya memang masak tidak menggunakan nya kecuali dalam dunia berniaga MSG kena gunakan...
Nasi ini amat sesuai dimakan dengan sambalbelachan dan bersayur ulam Timun, tomato dan daun salad.....
Hmmmmm...saya suka sayur, tidak kiralah kalau ada yang memanggil saya kambing, kerana saya suka makan sayur mentah.. Sayur pun banyak khasiat kan..? :-D

Kita berjumpa lagi dilain keluaran dan entri......Salam Hormat serta Selamat berpuasa dalam bulan Rejab bagi yang melakukan Puasa.... :-)

Saturday, May 11, 2013

 
Selamat Hari Ibu Semua...
 
Hari ini Cuaca amat panas, Lalu Ku buatkan anak-anak dan Che'Fan Puding, dan Nasi Claypot Ayam..
Pasal Puding ini, Semua kata sedap.. Apakan tidak nya, ada Ais-krim, Biskut Oreo, saya tambah Milo serbuk dan  sungguh sedap...
Sekarang dah tinggal sedikit aje.. Pintu aisbox pun kasi Bang..Bing..Bung...!!! Aduh..jgnlah ia rosak eh....
Inikalilah..Resipi Puding Saya gunakan dari Dapur Mummy Ryan di Mukabuku..Saya copy dan paste aje tau...Kalau Anda semua rajin sila cubalah...Daaaa....!!!
 
 

~ Puding Ice Cream Oreo~
Bahan2:
25g agar2 bertali ( dipotong kecil2)
1250ml air
1 Tin susu cair
1 cup Gula
... 1 Sudu teh esen Vanila
1 Biji telur
1 Bungkus Biskut Oreo ( dikisar halus)
1 cup Ice Cream ( 5/6 scoop ice cream)
** apa2 perasa ice cream pun boleh**

Cara membuat:
Masak Agar2 bertali dengan 1250ml air tadi hingga larut...
kemudian masukkan gula...kacau sebati.
Blendkan Telur, susu cair , Ice Cream, & Esen Vanila
Kemudian satukan dengan adunan agar2 yang dimasak tadi....
Kacau rata , & akhir sekali masukkan Biskut Oreo yang telah dikisar...kacau lagi biar sebati ye...dah sebati, tutup api...
Sediakan Loyang...Tuangkan adunan & sejukkan dalam Freezer...dah siap!

Kuih Bakar Jagung....

 
Kuih Bakar Jagung
 
Hari ini Ku sungguh rajin...kerana apabila ku beritahu pada anak-anak yg Mama nya nak buat kuih bakar jagung mereka berkata,  Pasti sedapkan Mama..? :-)
 
Ku mengakui ini pertamakali buat, selalu ku buat Kuih Bakar Pandan..Jadi semua yang dirumah kata SEDAP dan Che'Fan berkata Jadi serta Lulus..Kembang Hidung ku...Hahahahahaha...!! Siapa lagi nak puji kalau bukan Suami dan Anak-anak...Betulkan.. Alhamdulilah :-)
 
Resipinya:
 
1 Mangkuk Tepung (suka hati kalian ia)
1 Mangkuk Gula
1Mangkuk Telor
1 Tin Jagung krim
1 kotak santan dicampur dgn dua cawan air putih ( kalau suka sebiji kelapa parut dan dapatkan anggaran 1000 ml santan pekat dan cair)
sedikit pewarna kuning
sedikit essen Vanilla
1/2 tin minyak sapi, mentega atau minyak sayur (suka hati kalian)
Secukup bijan (Saya tak taruk kerana Anak-anak tidak suka)
Acuan Kuih Bakar
 
Cara-caranya:-
 
Ayat Tepung dahulu, kemudian Dalam sebuah mangkuk masukkan telor dan gula. Kacau sehingga gula hancur dan telor kembang.
Masukkan santan dan semua essen lalu pukul lagi diikuti dgn Tepung dan pukul sampai rata dan tepung tidak bergentil..Masukkan jagung dan kacau lagi.
Mentega, atau Minyak sapi  dicairkan dahulu dan biarkan ia sejuk sekejap lalu masukkan kedalam adunan tepung..
Panaskan Oven keparas suhu 180'C. Panaskan Acuan kuih bakar dan tuangkan adunan itu kedalam nya lalu dibakar selama 45 minit atau sehingga kuih nya masak....
 
 

Thursday, May 2, 2013

Roti Boyan....



Roti Boyan..

Hari ini Mama terlebih rajin kerana membuat Roti Boyan dgn sambaltumis Ikan bilis...untuk sarapan pagi dan juga sesuai untuk minuman petang..

Roti Boyan memang makanan orang Bawean, bukan untuk Bangsa melayu atau jawa atau Nyonya...
Roti Boyan makan sekeping cukup untuk perut Mama, berintikan kentang dan dicecah dengan sambaltumis...Fuyooo...!!
Nak beli diluar sekarang sekeping berharga $2.20 dollar kalau ditukarkan kepada Ringgit, sekeping Roti Boyan ini $5.00 Rm tau...

Mama berterimakasih kepada Sahabat Mama, Puan Shamsiah, kerana dia yang memberi Mama resipi RotiBoyan ini...dan kalau nak cuba cuba cari dientri lama yea...

Sekian dan Sampai berjumpa lagi.. :-)

Saturday, April 27, 2013

Kek Batik




Kek Batik

Sumber Mummy Ryan's Kitchen
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 peket biskut marie
1 cawan susu tepung
2 cawan milo
2 sudu besar serbuk koko
3 sudu besar gula
1 tin susu pekat manis
3 biji telur
250gm mentega

Campurkan tepung gandum bersama susu tepung, milo. koko, gula susu pekat manis dan telur dalam satu bekas dan putar sebati.
Panaskan kuali dan masukkan mentega. Cairkan.
Masukkan bahan yang diputar tadi ke dalam cairan mentega dan kacau sehingga pekat (api perlahan)
Panaskan air dalam pengukus.
Sediakan loyang dan masukkan sedikit adunan tadi. Sapu dipermukaan biar rata. Susun biskut marie di atasnya. Masukkan adunan menutupi biskut marie tersebut.
Lakukan proses yang sama berulangan sehingga adunan habis(adunan dan biskut jadi berlapis-lapis)
Tutup loyang dengan lapisan kertas aluminium.
Kukus selama 1 1/2 atau 2 jam.
Bila sudah masak simpan dalam peti sejuk seharian.

Wednesday, April 3, 2013

Hari ini Ayam punya Kisah....


Ayam adalah pilihan ku paling senang....lelagi bila buntu fikiran, Ayamlah yang akan ku capai...Anak-anak jgn cakap Favorite them tawwww....!!

Menu Ayam ini kali, ialah Ayam Chop dengan Sos perang dan ladahitam.....
ku lawankan dengan salad sayur, kentang keriput goreng dan hiris buah tomat dan salad hijau...
Selain Chilli Sos ada juga Sos extra chilli pedas, yang extra chilli pedas itu ku buat sendiri..pedas giler youuu...Tapi enak... :-D


Nasi Ayam..Menu kedua saya...

Nasi Ayam memang mudah dan ringkas serta dalam sejam saya dah siapkan utk makan Keluarga saya.
Nasi Ayam kali ini saya gunakan Ayam tiada tulang atau Boneless Chicken, Saya tidak menggunakan seekor ayam tau...!!
Saya suka sangat sangat makan ayam atau ikan tak ada tulang... hehehe...!
Saya sediakan Ayam lebih awal iaitu 3 jam  dari masa yang sepatutnya saya siapkan, baru diikuti Nasi dan sambal...

Nasi ayam saya mengikut resipi Che Mat ( mesti awak kenal Mat Gebu.blogspot...Saya berharap Pembaca pergilah kerumah Che Mat ia utk resipi nya) tapi saya tidak menggunakan beras basmati cuma beras AAA aje, Sop nya saya sendiri punya... Sedap resipi Nasi AYAM nya... :-)

Terimakasih dan Selamat Malam...

Monday, April 1, 2013

Kailan Goreng dgn isi ikan...


Sayur adalah wajib dalam kehidupan Saya. Saya tidak tahu bagaimana orang tak suka makan sayur..
Saya tak boleh hidup tanpa sayur....
Sayur kailan amat saya gemari, samada masak dengan menggunakan daging atau ikan atau ikut selera kita pasti sedap....
Hari ini Saya masak sayur kailan dgn isi ikan tenggiri...dan tiada bubuh garam langsung kerana campuran kicap cair dan pekat ia sudah cukup masin....
Sayur ini amat mudah,semudah ABC...
Selamat menjamu selera Semua....

Telor..Oh Telor.....

Hari ini cuaca amat panas sekali... dah kerap Saya memasak lauk bening dan Sop...Pening kepala apabila memikirkan nak masak apa..Grrr...
Apabila membuka petiaisbuk...Ladapadi dan Ladamerah ammat banyak...Telor pun amat banyak...Apalagi..idea pun datang....


Telor Belado...

Lauk ini amat saya gemari, Lelagi bila saya kenangkan Saya bertugas dengan Ibu Ratna...Dia mengejar saya bagaimana hendak memasaknya, saya pula suka dengan rasanya yang pedas, manis dan masam....Ia bulih dimakan dengan Nasi Impit, Lontong dan ketupat tetapi saya memakannya dengan nasiputih....
Inilah lauk yang saya sediakan untuk makan tengahari dan makan malam kami....

Bahan-bahannya:

8 biji telor - direbus sampai empuk dan dikupas kulit nya..

5 batang Chilipadi*
5 batang ladamerah*
4 ulas bawangputih*
1 ulas bawang bombay - dihiris nipis
1 batang serai - diketuk
sedikit halia tua - dibuang kulit dan *
1/2 suduteh kunyit serbuk*
1 biji buah tomato didadukan
4 helai daun limaupurut -dihiris nipis
3 helai asam keping - direndam dgn air sekejap
Minyak  masak secukup nya
Garam dan gula secukup rasa...

Cara-caranya:

Kisar bahan* sedikit kasar tanpa air.
Panaskan kuali dan masukkan minyak masak. Api sederhana aje.
Masukkan Serai, Bawang bombay dan daunlimauyg dihiris nipis, tumis sampai naik wangi baru masukkan bahan yg dikisar*. Kacau sampai rata dan wangi.
Masukkan sedikit air kedalam nya bersama buah tomato yg didadukan dan balik-balik sehingga tomato hampir layu.
lalu diikuti Asam keping dan telor, balik-balikkan dan tambah garam serta gula. kacau seterusnya sehingga kuahnya sedikit pekat dan cukup rasa baru dimatikan api nya.....

P/s: Telor seteah direbus, Saya goreng sedikit... rasanya agak enak dan lazat... kalau ada bawang goreng silaka ditabur diatas lauk ini setelah mau disaji.....

Sekian....