Sunday, August 12, 2012

Sungguh Mencabar.com

Assalammualaikum...

Saya berharap pengunjung blog saya semua nya sehat belaka. Saya pasti semua sibuk-sibuk belaka. Al-maklum dah nak Syawal Minggu depan... Saya pun sama gabra dan gementar juga. Ialah saya seorg aje perempuan didlm rumah, jadi saya kena buat segala dgn teliti.
Tahun lepas saya tidak dapat buat biskut kerana saya dalam cuti sakit. Tapi tahun ini saya dpt menyediakan 2 mcm biskut dan itu pun ada kesilapan. Haiz...Al-maklum kekurangan pratis..heehee...



Kuih Tart....
Oh....Kuih ini buat saya senyum..kesilapan pada Acuan dah satu hal...bahagian adunan pun saya tersilap..tapi saya amat suka pada rasa intinya serta..InsyaAllah intinya masih ada lagi jadi boleh saya buat lagi...lalalala...Berdebar...!!!!

Biskut Cornflake...
Biskut kegemaran saya ini...Lucu tau kerana permulaan saya buat biskut ini saya ada tambah coklat rice...Sedap nya sehingga anak Bongsu saya makan tinggal satu layer aje. Jadi saya buat lagi tanpa coklat rice...Dia tak pandang atau sentuh lagi......

Ilmu berkarat lalu banyak yang saya dah lupa...tapi semangat nak buat tetap ada...Setiap yang saya buat saya tau ada kesilapannya tapi saya sabar dan takkan berputus asa......

Resipi Biskut Cornflake:

250gm Mentega
300gm Tepung Gandum
1/2 teh Serbuk Penaik
100gm Cornflakes (diramas sedikit)
1 suduteh essen Vanilla
1 biji telor
200 gm gula kastor

Cara-caranya

1) Pukul mentega dgn gula selama 3minit atau sedikit kembang.

2) Masukkan telor dan essen Vanila. Pukul lagi sampai sebati.

3) Ayak tepung dgn serbuk penaik bersama cornflake yg dah diramas, lalu dimasukkan kedalam adunan Mentega. Kacau dengan sudik kayu sampai rata.

4) Cetak mengikut kesukaan Anda dan bakar dalam suhu 170 celcuis selama 15minit hingga biskutnya masak..

Selamat mencuba dan Selamat menyambut Aidilfitri dari Dapur MamaElla... :-)

No comments: