Saturday, July 14, 2012

Jalan-Jalan Cari makan di Haig Road...

Assalammualaikum...

Terlebih Dahulu Saya nak mengucapkan Selamat BerPuasa semua...Sekali lagi kita di datangi Ramadan Barakah...
Semalam kegiatan Saya ialah berjumpa dengan adik-adik dari halaman Facebook. Dan suasana agak sejuk kerana kita bertemu di turuni hujan...Alhamdulilah..basah bumi Allah.


Ngah Hana...
nama dia.. Tegas dan suka tengok gaya dia yang saya gelar Minah Arab...Semalam kami berempat pergi Haig Road... Bersarapan dan berbincang sambil Saya dan Tuah Bugis sempat mengambil beberapa keping gambar...


Lontong...
Makanan yang dah biasa Pembaca melihat... Tapi merasa nya dan membuat nya pasti berbeza..Ada yang suka kuahnya putih dan kuning...Lontong ini pemilihan Ngah... saya tertarik kerana Lontong adalah dalam list untuk saya masak untuk Syawal nanti...

Nasi Ambeng...
Asal Nasi Ambeng katanya dari jawa... dan nasi ambeng memang banyak lauk dan pauk nya. Saya suka nasi Ambeng kerana ia mengingatkan saya sewaktu saya tinggal dikampung dahulu, dimana ia dihidang dalam dulang dan dengan lauk-pauk dimasak oleh orang kampung dan dimakan dalam dulang sebanyak 5 atau 6 orang...Menu Nasi ambeng terserah anda mahu Daging Rendang atau Ayam masak lemak chilli padi, sambal goreng, acar, urap serunding bagedil dan lauk sambal tumis sotong..Nyaman kan.. $4.00 sepinggan...Saya kasi Thumbs-up sedap...!

Nasi Rawon..
Asal nya dari Indonesia...Singapura dan Malaysia memang tidak lauk ini...a diperbuat dari Buah keluak. Dengan menggunakan Daging tetelan banyak...dan ia menyedapkan lauk ini...Hidangan ini disaji bersama Tempeh, Paru, Sambal goreng, Serunding, Bagedil dan kuah nya di sertai daging diatas nasi nya.... Nasi Rawon pilihan Tuah Bugis....Licin dia makan dan saya jangkakan sudah tentu sedap..!


Kuih-Muih
Tidak sah kalau Bersarapan tidak makan kuih. Kuih Bingka Ubi..Sedap dan Thumbs-up dari saya. Segi rasa dan tekstur amat kena....Begitu juga kuih koci nya...dan abuk-abuknyaThumbs-Up..Boleh lah saya kesana lagi kalau teringin mahu memakannya...

Dengan terpost sudah acara semalam...Saya akan cuba google atau cari lain menu makanan dan akan saya post disini untuk dibaca dan dikongsi bersama...Terimakasih Ngah dan Tuah untuk masa kita bersama semlm....

Selamat Berpuasa dan sabar didalam segala rintang dan sampai jumpa lagi...InsyaAllah

No comments: